Als we het over minderheden hebben dan hebben we het meestal over etnische minderheden, integratie, taalachterstanden een dergelijke. De basis van de problemen die sommige groepen ervaren ligt meestal bij de opvoeding. De ouders hechten grote waarde aan hun cultuur en waarom zouden zij dat niet mogen? Het is alleen belangrijk om zelf, maar zeker ook de kinderen te leren omgaan met de cultuur waar zij straks in zullen leven. De grootste barrière en veroorzaker van veel gedragsproblemen is de taal. De kinderen worden te weinig gestimuleerd om buiten de schooluren om te gaan met andere kinderen uit de samenleving en spreken dus voornamelijk de moedertaal.
Nederland is een klein land met veel verschillende groepen, dat klinkt aardiger dan minderheden, op een klein stukje grond. Door verkeerd gemeentelijk beleid zijn veel groepen per afkomst bij elkaar geplaatst waardoor je kleine landjes in een land creëert. Ook dit beleid werkt integratie tegen en geeft de jeugd automatisch een achterstand. Racisme, of misschien wel alleen het gevoel wordt hierdoor ook in de hand gewerkt. We kunnen veel leren over- en van andere culturen, andere gewoonten en andere waarden. Het begint met de kinderen. Kinderen hebben geen taal nodig om elkaar te begrijpen, zij zien geen andere kleur en weten nog niets van afkomst. Als we kinderen met elkaar om laten gaan ook buiten school worden we alleen maar rijker omdat we van elkaar leren. Deze wijze les is niet alleen voor de minderheden maar voor iedereen die deelneemt aan de samenleving.