Meertaligheid staat vaak in een verkeerd daglicht omdat kinderen als zijn naar school gaan een taalachterstand hebben. Daarnaast hebben dezelfde kinderen aan het eind van de basisschool het probleem dat ze “nergens” meer bijhoren. Er is een hiaat ontstaan in beide talen waardoor het kind beiden niet vloeibaar kan spreken. Het probleem is niet de meertalige opvoeding van het kind maar een gebrek in de verdeling. Als men een kind bewust meertalig opvoed is de verdeling beter waardoor het kind vloeibaar twee talen kan leren spreken, begrijpen, en zelfs leren lezen en schrijven. Voor oververmoeidheid hoeft men geen angst te hebben.
Kinderen leren snel en in feite ligt er een wereld aan kansen open voor het kind in de toekomst. Meertaligheid opent veel mogelijkheden en veel deuren. Vooral de eerste jaren zijn belangrijk voor een goede taalontwikkeling. Het kind kan moeiteloos twee talen leren door het ook thuis tweetalig op te voeden. De tijd die men besteedt aan gesprekken, zingen, spelletjes, voorlezen en dergelijke moeten afwisselend in beide talen gebeuren. Het beste kan elke ouder een taal spreken, het kind weet daar spreek ik bijvoorbeeld Nederlands en daar spreek ik Spaans. Vooral in multi culturele gezinnen is deze aanpak belangrijk, het kind leert beide moedertalen en kan beide families verstaan en spelen en spreken in de taal waar het kind verblijft. Kinderen die meertalig opgroeien hebben hier totaal geen problemen mee, het aanleren van de verschillende talen verloopt net zo natuurlijk als bij een kind dat een taal leert.