We leven in een land waar de donkerte vaker sneller invalt dan je had gedacht. De meeste mensen moeten nog van het werk of de school komen als de schemer invalt. Ook gaan we vaak nog net in het schemer, maar ook in het donker de deur uit. Het licht op de fiets bestaat uit een koplamp, achterlichtje en reflector. Ook de banden zijn vaak reflecterend maar dan moet er wel van de zijkant op geschenen worden. Bovendien hebben we in het kader van zuinig met energie niet overal meer de best verlichte fietspaden en wegen. Lichtgevende kleding als je op de fiets bent is dus vooral veilig.
Als je aan het fietsen bent kun je zonder licht vallen. De dynamo of het lampje kunnen het onverwacht begeven waardoor je nog slecht gezien wordt. Gedeeltelijk neemt de reflector de veiligheidstaak over maar dat is meestal onvoldoende. Je kunt langs de weg komen staan met een lekke band. Alle verlichting valt weg en hulp valt niet mee als je te laat gezien wordt. Door lichtgevende kleding val je op, je staat niet alleen veiliger maar krijgt ook sneller hulp. Ook voor de persoonlijke veiligheid als je op een slechtverlichte weg rijdt is lichtgevende kleding belangrijk. Automobilisten zien onverhoedse bewegingen. Lichtgevende kleding is een duidelijker, hoger en groter lichtbaken dan het achterlichtje en/of de reflector. Je wordt sneller gezien. Lichtgevende kleding op de fiets is niet alleen belangrijk voor de bestuurder maar ook voor degene die achterop zit.