Over de opvoeding verschillen we nogal eens van mening. Sommigen zijn voor een strenge opvoeding, anderen geven de voorkeur aan een vrije opvoeding zodat het kind zich vrij kan ontplooien. Vooral over de vrije opvoeding ontstaan de meningsverschillen. Hoe leert een kind ooit te luisteren als het thuis een vrije opvoeding krijgt en dan ook nog naar een vrije school gaat. Een vrije opvoeding betekend echter niet dat het kind geen leiding nodig heeft. Ouders en scholen die te weinig leiding geven komen er vaak snel achter dat de kinderen onhandelbaar worden en een achterstand krijgen in hun algehele ontwikkeling.
Door te weinig leiding leven leert het kind geen structuur. Het ziet zich niet geplaatst voor nieuwe uitdagingen omdat een kind logischer wijze dat doet wat het kent. Een kind moet leren zich sociaal te gedragen. Door te weinig leiding geven leer je het kind geen waarden en normen. Te weinig leiding geven creëert eigenzinnige, koppige en opstandige kinderen. Zodra ze in een omgeving komen waar zij een leiding boven zich krijgen zullen ze deze niet accepteren. Dit kan invloed hebben als eerste op het vervolgonderwijs en later op een carrière. Ook kan nu te weinig leiding geven problemen veroorzaken als het kind later zelf een partner zoekt en een gezin wil stichten. Het kind kent geen compromissen. Elk kind heeft regels en grenzen nodig, jij begeleid je kind naar de volwassenheid. Door te weinig leiding geven ontneem je het kind waar het recht op heeft.