Autisme behoort tot de zogenaamde pervasieve ontwikkelingsstoornissen welke zich kenmerken door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich alsmaar repeterend gedrag. Met de term pervasief wordt diep doordringend bedoeld.
De stoornis is reeds voor de geboorte aanwezig, maar voor het derde jaar is deze nog niet duidelijk te zien. Autisme kan niet worden genezen. Een persoon met een ernstige vorm van autisme kan geen zelfstandig leven leiden. In het verleden werd gedacht dat enkel personen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn.
Vandaag de dag wordt autisme voor een groot deel als onafhankelijk van de intelligentie gezien. Er zijn nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies die de oorzaak van autisme kunnen verklaren..
Agressie op school doet zich voor zodra de wereld niet voldoende duidelijk wordt. Hier kan eigenlijk niemand als schuldige voor aan worden gewezen omdat het erg lastig is om zich in te leven in de wereld van een autist. Vaak komt de agressie doordat een autist iets niet begrijp, iets niet duidelijk wordt of de autist zelf iets niet duidelijk kan maken.
Zo kan een reactie waaruit blijkt dat men de plank volledig mis slaat, als een autist iets duidelijk tracht te maken, tot agressie leiden. De autist raakt soms min of meer wanhopig wanneer er al herhaaldelijk iets is uitgelegd of hij- of zijzelf iets helder wil krijgen maar telkens blijkt dat dit niet lukt. Men raakt gefrustreerd wat tot agressie kan leiden.
Van belang is dus om een autist op school alles zo duidelijk, en rustig mogelijk uit te leggen of te laten leggen. Creeer een duidelijke wereld met de nodige structuur en houvast voor de autist zodat deze niet te veel te maken krijgt met onverwachte of onduidelijke zaken. Deze zouden immers voor stress en frustraties welke op hun beurt weer agressie op kunnen wekken.
Deze agressie wordt dan vaak weer als negatief gedrag gezien en als zodanig bestraft waardoor een autist nog verder gefrustreerd raakt en wellicht heel onzeker kan worden omdat hij/zij te weinig zelfvertrouwen op zullen bouwen en uiteindelijk in een eigen wereldje terecht kunnen komen.
Door een vast dagritme op te bouwen en dit eventueel met plaatjes te verduidelijken kan een autist gemakkelijker functioneren en treedt er minder frustratie en dus agressief gedrag op. Wanneer er dan toch veranderingen plaatsvinden kan dat rustig en tijdig aan de autist duidelijk worden gemaakt en in het dagelijkse schema worden ingepast.