In de stad Valencia bestaat het openbaar vervoer uit de metro, de tram en de bus. Prijzen voor de kaartjes voor ieder transportmiddel hangen af van de zone waarbinnen men wil reizen. Een tienrittenkaart is uiteraard veel voordeliger dan een kaartje voor slechts één enkele reis. De laatste bussen vertrekken in dfe stad rond half elf ‘s avonds, de laatste metro van de dag gaat ongeveer een uurtje later. Er zijn overigens nog wel een aantal nachtbussen die tot twee of drie uur in de nacht mensen vervoeren, telkens vanaf de Plaza del Ayuntamiento. Gebruikt men liever een taxi dan hoeft men het voor de prijs niet te laten want deze ligt een behoorlijk stuk lager dan in ons land.
Op 8 oktober 1988 heeft Valencia haar eigen netwerk voor de metro gekregen. De metro is in de stad niet moeilijk te herkennen want deze is simpelweg Metrovalencia genaamd. Valencia werd de derde stad van Spanje, na Madrid en Barcelona, die een metronetwerk in gebruik nam. Het netwerk bestaat uit een viertal ondergrondse lijnen met daarbij ook nog één tramlijn. De ondergrondse metrolijn verbindt de luchthaven van de stad met het centrum. Het metronetwerk is ontstaan uit een regionaal net van metersporige lokaalspoorwegen die werden gemoderniseerd en met behulp van tunnels Valencia onderling werden gekoppeld.
De internationale luchthaven van Valencia verbindt de stad met nagenoeg alle grote steden in Spanje en een groot aantal grotere steden in Europa waaronder Parijs, Brussel, Rome, Düsseldorf, Londen, Milaan, Aken-Maastricht, Eindhoven en Schiphol (Amsterdam).