De literprijs die voor diesel dient te worden betaald aan de pomp reageert, weliswaar pas na een aantal dagen, op veranderingen van de ruwe olieprijs die op de wereldmarkt voor een vat wordt gerekend. Dit wil in de praktijk zeggen dat de literprijs voor diesel nagenoeg iedere dag verschillend is en steeds weer zal veranderen op het moment dat de olieprijs stijgt of daalt.
De reden waarom de prijs van ruwe olie kan veranderen is zeer uiteenlopend en ondermeer betrekking hebben op een toegenomen interesse in beleggingen in grondstoffen. Zou daarna de dollarkoers gaan dalen dan zou de olieprijs weer gaan zakken wat eveneens ervoor zorgt dat de diesel goedkoper aan zal worden geboden bij de tankstations. Beleggers zullen immers bij een lager wordende dollarkoers hun aandelen weer gaan verkopen.
Naast deze tamelijk directe invloeden op zowel de olie- als de dieselprijs kunnen ook bijvoorbeeld stakingen de dieselprijs plots op doen lopen. Zodra een haven bijvoorbeeld af wordt gesloten door protesterende arbeiders dan zal dat ertoe leiden dat ruwe olie niet kan worden aangevoerd en daardoor evenmin tot diesel verwerkt kan worden. De voorraad zal daardoor aangesproken worden en afnemen.
Een prijsstijging zal over het algemeen sneller door wordt berekend aan de gebruikers van de diesel terwijl als de prijzen van de aardolie op de wereldmarkt teruggelopen dit minder grote gevolgen zal hebben op de uiteindelijke literprijs die de consument gaat betalen voor diesel. De duur van een prijsdaling is meestal tevens van een kortere duur dan een verhoging ervan.