In de meeste gevallen zijn het de werkgevers die de beroepskosten inbrengen middels de bedrijfsgegevens die elk jaar overlegd moeten worden. De belastingdienst beoordeeld en bepaald of de werkgever het gehele of een gedeeltelijk bedrag van de ingebrachte kosten terug ontvangt, ongeacht of hij deze al aan u uitgekeerd heeft of niet.
Dient men zelf beroepskosten in dan moet men rekening houden met het feit dat er bewijzen overlegd moeten worden, zowel facturen als bankafschriften. De meest bekende beroepskosten die ingebracht worden door werknemers zijn reis- en benzinekosten. De kleine zelfstandige en/of freelancer kan meerdere beroepskosten inbrengen, al naar gelang de beroepskosten die men heeft moeten maken om het werk uit te kunnen voeren. Vooral bij een hoge inbreng van beroepskosten moet men rekening houden met een gedegen onderzoek. Als freelancer heeft men in de meeste gevallen een VAR verklaring nodig van de belastingdienst als bewijs dat men als freelancer thuiswerk.
Via de bankrekening zal worden nagegaan of u het werk inderdaad uitvoert en de ingebrachte beroepskosten gerechtvaardigd zijn. In principe heeft de belastingdienst alleen recht op inzage in de papieren dus ook de afschriften die direct met het werk en de daarmee ingebrachte beroepskosten te maken hebben. Groeit het werk uit dan is het geen slecht idee om buiten uw privé rekening ook een zakenrekening te openen waarop de inkomsten en uitgaven van uw eenmansbedrijfje staan vermeld. Ontstaan er twijfels bij de belastingdienst dan kan er altijd een uitgebreid onderzoek ingesteld worden waardoor alsnog alle bankgegevens vrijgegeven moeten worden.