Het bonus-malussysteem is bij de meeste Nederlanders bekend onder de naam no-claim. Opgebouwde no-claim kan zeer belangrijk zijn bij de kosten die men moet maken om rond te mogen rijden. In Nederland is een verzekering verplicht voor elke automobilist. Via het bonus-malussysteem kan men door goed rijgedrag de hoogte van de premie zelf beïnvloeden. Men kan volgens het bonus-malussysteem een korting op de premie opbouwen tot soms wel zeventig procent, dit percentage is afhankelijk van de verzekering die men kiest.
Door schadevrij te rijden ontvangt men een korting op de premie. Hoe meer schadevrije jaren men opbouwt hoe hoger de premie wordt. Het bonus-malussysteem is dus een beloning omdat je de verzekeraar niet voor vergoedingskosten hebt geplaatst. Zodra je een ongeluk veroorzaakt lever je een deel van de schadevrije jaren in waardoor de verzekeringspremie weer stijgt. Dit is tevens de reden waarom veel automobilisten kleine schades onderling regelen. Sommige maatschappijen bieden de mogelijkheid om de jaren na het bereikte maximum als reservejaren op te sparen waardoor men geen no-claim verliest bij een aanrijding.
Bij het malus-bonussysteem wordt het rijgedrag van de weggebruiker beloond. De hoogte van de premie en daarmee de beloning volgens het bonus-malussysteem worden berekend op basis van de soort verzekering die men afsluit. Verschillende verzekeringsmaatschappijen kennen verschillende tarieven en voorwaarden. Voor men een autoverzekering afsluit kan men het best diverse offertes aanvragen, let hierbij vooral op het bonus-malussysteem. Zelfs een premie die op het eerste oog duurder lijkt kan goedkoper blijken te zijn na een aantal schadevrije jaren.