Als je een berekening hebt gemaakt en je denkt dat je voor huursubsidie in aanmerking komt dan kun je deze aanvragen bij de belastingdienst. Je kunt huursubsidie aanvragen op de website van de belastingdienst of je kunt hier of telefonisch formulieren aanvragen voor het schriftelijk invullen van de aanvraag voor huursubsidie. Op het formulier zowel papier als elektronisch moet je altijd je persoonlijke gegevens invullen. Hieronder wordt verstaan je voorletters en naam, adres, geboortedatum, burgerlijk servicenummer en het bank- of gironummer waarop de huursubsidie gestort moet worden.
Je kunt kiezen voor de mogelijkheid om het bedrag rechtstreeks van je huur te halen, hiervoor heb je de toestemming en gegevens nodig van de verhuurder van de woning. Bij het schriftelijk aanvragen volg je eenvoudig de pijlen. Bij het elektronisch formulier klik je de vakjes aan die van toepassing zijn en vervolgens op volgende tot je aan het eind van het formulier bent gekomen. Voor ondertekening van de huursubsidie aanvraag heb je een DigiD nodig. Deze kun je indien nodig aanvragen bij de belastingdienst. De huursubsidie aanvraag wordt rechtstreeks naar de belastingdienst verzonden. De bevestiging van ontvangst kun je opslaan of uitprinten. Deze data zijn je bewijs van tijdig insturen, bewaar ze zorgvuldig.
De huursubsidie hoef je maar een maal aan te vragen, de daaropvolgende jaren krijg je automatisch bericht. Controleer de voorlopige beschikking altijd op de correctheid van de gegevens, als er iets niet klopt kun je binnen zes weken een schriftelijk bezwaar indienen. Wijzigingen die van invloed kunnen zijn op de hoogte van de huursubsidie ben je verplicht door te geven aan de belastingdienst. Doe ook dit tijdig, verlaat bijvoorbeeld een kind dat als toeslagpartner wordt berekend het huis en je meldt dit niet dan geldt het oude inkomensbedrag. Huursubsidie aanvragen moet je altijd voor 1 juli doen.