Als het kind leerplichtig wordt dan moet het naar school. Voor veel kinderen is het belangrijk dat zij hun eigen tempo mogen bepalen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen dingen leren. De tijd om de informatie te verwerken verschilt per kind. Voor de kinderen is een eigen tempo op school dan ook meer dan belangrijk. Er zijn verschillende onderwijsvormen die zich speciaal toeleggen op vorming en leren in eigen tempo. De vrije school en het Montessori onderwijs zijn hier goede voorbeelden van. Het aanbod van onderwijs wordt aangepast aan het kind, niet andersom. Doordat het kind geen druk voelt zal het beter gaan presteren. Door in een eigen tempo op school te leren verbeterd hierdoor ook de kwaliteit van het onderwijs.
Scholen die leren in eigen tempo aanbieden hebben vaak interne begeleiders en leerling zorg- en volgplannen. Hierdoor worden de prestaties van het kind op de voet gevolgd en krijgt het kind stimulatie waar dit nodig is. Daarnaast wordt door het eigen tempo de leerstof meer aangepast waardoor kinderen niet vast blijven zitten in een stof die te gemakkelijk is of waar zij nog niet aan toe zijn. Doordat de kinderen in een eigen tempo mogen werken leren ze ook altijd op het voor het kind gepaste niveau. Scholen die het eigen tempo systeem volgen werken in groepjes, niet klassikaal. Het kind zit bij elke les in een voor hem of haar passend groepje. Doordat de druk lager is blijft leren leuk voor het kind.