Een werkgever heeft het liefst dat zijn werknemers zich helemaal inzetten voor hun werk. Dit wil zeggen dat zij een bepaalde hoeveelheid werk naar behoren en in een redelijk tempo uitvoeren. Is deze hoeveelheid echter te hoog of de beschikbare werktijd te kort dan zal de werkdruk op gaan lopen. Het gevolg van een lange periode met een te hoge werkdruk kan dan leiden tot een situatie waarin men overwerkt raakt.
Overwerkt zijn wil zeggen dat men zowel lichamelijk als geestelijk uitgeput raakt. De meest belangrijke oorzaak van overwerkt raken is de stress die het werk dat men doet met zich meebrengt. Het gevolg hiervan is dat men steeds vaker of langer afwezig is op het werk in verband met allerlei ziekteverschijnselen.
Zo kan men zich bijvoorbeeld vermoeid voelen, last hebben van slapeloosheid, hoofdpijn of andere lichamelijke pijnen op het moment dat men overwerkt is. Door de grote diversiteit aan verschijnselen die aan dit fenomeen toe kunnen worden geschreven is het niet altijd even gemakkelijk om, als arts, een juiste diagnose te stellen.
Toch is het voor zowel de werknemer als de werkgever van groot belang om in een zo kort mogelijke tijd de situatie te onderkennen en naar passende oplossingen ervoor te zoeken. De werkgever heeft dan immers niet langer meer te maken met de afwezigheid van de werknemer en deze laatste zal weer beter in zijn vel komen te zitten in de werksituatie. In veel gevallen kan het zoeken van een oplossing echter voor problemen gaan zorgen zodra de belangen van de werknemer niet parallel lopen aan die van het bedrijf of de organisatie waarvoor deze werkzaam is.
Overwerkt zijn van werknemers kan voorkomen worden door van tijd tot tijd goed te communiceren met de werkgever. Zo worden problemen tijdig opgespoord en kunnen deze afdoende op worden gelost.